HISTÒRIA / HISTORY
CATALÀ Des de 1967 a 2007, durant 40 edicions, la Societat Cultural Joventut Terrassenca – coneguda a Terrassa com a “Coro vell” – va organitzar, entre altres, el concurs cinematogràfic del “Rotllo”. Era un concurs molt original en el seu concepte – i força laboriós si es volien fer les coses ben fetes – perquè s’havia de lliurar un rotlle de pel·lícula de 8 mm. o Súper 8 mm. (de 3 minuts de durada) sense revelar, però amb un guió rodat, per ordre, sense possibilitat de repeticions, ni de muntatge o qualsevol manipulació. Això, a l’hora de visionar-lo, amb públic a la sala, va portar a molts cineastes grans sorpreses, algunes satisfactòries, altres no tant… Durant quaranta anys el “Rotllo” va ser una cita anual – i un repte – per a molts cineastes locals i de fora de la nostra ciutat. Els temps evolucionen i a l’any 2004 el cinema de petit format ja casi havia desaparegut per deixar pas al vídeo i cada vegada era més difícil poder fer “rotllos” – la Kodak només revelava a Alemanya i un cop cada tres mesos i les pel·lícules, sovint, no arribaven a temps… – i per tant, des del “Coro vell”, es va buscar un altre tipus de concurs que substituís el “Rotllo” i que també tingués la seva complexitat, tenint en compte, és clar, que el vídeo no calia portar-lo a revelar. I així va néixer el “Concurs del Pla Seqüència” (primer en vídeo, després en digital) que com és sabut es tracta d’explicar una història (de la durada que sigui) en un sol pla, o sigui: sense talls, sense editatge i, si és possible amb una càmera molt viva, en moviment seguint o buscant els personatges de l’acció que es plantegi. A partir d’aquell 2004, doncs, es van fer 9 edicions del “Concurs del Pla Seqüència”, fins el 2012 any en que, lamentablement, i per diverses circumstàncies es va deixar de convocar. Des del 2017, Terrassa és “Ciutat Creativa del Cinema de la UNESCO” i això ens mou a desenvolupar, com ja s’està fent en altres casos, diferents activitats noves en el camp del cinema i l’audiovisual i també recuperant un passat que és el que ens ha portat fins on som ara i que no l’hem d’oblidar o menystenir, ni a la gent ni a les entitats que van contribuir a forjar-lo. I és en aquest sentit que des de la Societat Coral Joventut Terrassenca, en col·laboració amb la Taula de l’Audiovisual de Terrassa, espai impulsat per l’ajuntament de Terrassa per promoure la Candidatura que va culminar amb la denominació de “Terrassa City of Film UNESCO”, el projecte “Terrassa City of Film UNESCO”, com també amb la participació d’aquelles empreses i persones que col·laborin en aquest esdeveniment, es vol recuperar el “ Concurs del Pla seqüència” amb el nom ara de “One Shot - Terrassa City of Film” en el marc de la semana del cinema i l’audiovisual de la Ciutat de Terrassa. | ESPAÑOL Desde 1967 a 2007, durante 40 ediciones, la "Societat Cultural Joventut Terrassenca" - conocida en Terrassa como "Coro vell" (Coro viejo) - organizó, entre otros, el concurso cinematogrfico del "Rotllo". Era un concurso muy original en su concepto - y muy laborioso si se querían hacer las cosas bien hechas - porque se debía entregar un rollo o bobina de película de 8 mm. o de Super 8 mm. (de 3 minutos de duración) sin revelar, pero con un guion rodado en su orden final, sin posibilidad de repeticiones, ni de montaje o cualquier tipo de manipulación. Ello comportaba, a la hora de visionarlo con público en la sala, que muchos cineastas tuvieran grandes sorpresas, algunas satisfactorias, otras no tanto... Durante cuarenta años el "Rotllo" fue una cita anual - y un reto - para muchos cineastas locales y de fuera de nuestra ciudad. | ENGLISH From 1967 to 2007, for 40 editions, the "Societat Cultural Joventut Terrassenca" - known in Terrassa as "Coro vell" - organized, among others, the "Rotllo" film contest. It was a very original contest in its concept - and very laborious if you wanted to do things well - because a roll of 8 mm film had to be delivered. or Super 8 mm. (3 minutes long) without revealing, but with a script shot in its final order, without the possibility of repetitions, montage or any type of manipulation. This meant, when viewing it with an audience in the theater, that many filmmakers had great surprises, some satisfactory, others not so much ... For forty years the "Rotllo" was an annual event - and a challenge - for many local filmmakers and from outside our city. |